سفارش تبلیغ
صبا ویژن

#####هزینه های جراحی فک و صورت مورد قبول بیمه های درمانی

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین از بابل ،دکتر خاکباز گفت: ناهنجاریهای ناحیه فک و صورت بر هر دوقسمت بافت سخت (یا استخوان ها) و بافت نرم (یا عضلات و چربی و بافت عصبی ) اثر می گذارند و رشد عادی آن ها را دچار اختلال می کنند و در واقع بافت نرم از بافت سخت زیرین خود تبعیت می کند به همین دلیل در درمان این ناهنجاریها باید هر دو قسمت را در صورت لزوم درمان نمود .


وی ادامه داد : در درمان این نوع بیماریها ابتدا باید مشکلات بافت سخت (استخوانها) درمان شوند چون استخوانها مانند داربست و اسکلت ، بافت نرم را در جای خود نگه میدارد ، برای ترمیم بافت نرم ابتدا باید داربست آن را اصلاح کرد .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: 
جراحی فک بالا Maxillary surgery که برای اصلاح استخوانهای فک بکار میرود ، جراحی ارتوگناتیک نام دارد که بر خلاف آنچه مشهور است بیمه های درمانی آن را پذیرفته اند.
وی ادامه داد: این جراحی ها نه تنها جزء جراحی های زیبایی محسوب نمی شوند بلکه کاملاً درمانی هستند چون باعث از بین بردن نقص بدن شده و کارائی اعضاء حیاتی بدن مانند فک (برای غذا خوردن و صحبت کردن) و بینی (برای تنفس) را بهبود بخشیده و به حالت عادی نزدیک می کند به همین علت مورد قبول بیمه های درمانی می باشند.
دکتر خاکباز گفت: مطمئنا وقتی تناسب و روابط اعضاء صورت بهبود پیدا می کند و به حالت استاندارد نزدیک می شود ، بر روی ظاهر اثر مطلوبی خواهد داشت .
وی ادامه داد: 
جراحی فک بالا Maxillary surgery ، عملی است که بر روی استخوانهای فک و صورت انجام میشود و برای اینکه این عمل انجام شود ابتدا از سر و صورت بیمار رادیوگرافی استاندارد تهیه شده و با آنالیز این رادیوگرافی ها ، مقدار و جهت جابه جایی فک حین جراحی مشخص می شود.
متخصص جراحی فک و صورت بیان داشت: در عمل جراحی فک ، استخوان از محل هایی مشخص جدا میشود و سپس فک به محل جدید برده شده و با پیچ و پلاک ثابت میشود .
وی ادامه داد: پس از 
جراحی فک بالا Maxillary surgery بیمار به مدت یک تا دو هفته از غذای نرم استفاده میکند و دهانش بسته است و پس از آن به تدریج غذا خوردن بیمار عادی میشود .





دکتر خاکباز اضافه کرد: جوش خوردن استخوان فک مانند استخوانهای دیگر بدن یک تا یک و نیم ماه طول میکشد که فقط بیمار در چند هفته اول باید مراقب حرکات و فشارهای روی فک خود باشد.

دبیر بین المللی شانزدهمین کنگره جراحان دهان، فک و صورت از حضور 12 میهمان خارجی از کشورهای اتریش، آلمان، سوئیس، هلند، اسپانیا، آذربایجان و ترکیه در کنگره جراحان دهان، فک و صورت امسال خبرداد.
دکتر رضا تبریزی دبیر بین المللی شانزدهمین کنگره جراحان دهان، فک و صورت از حضور 12 میهمان خارجی از کشورهای اتریش، آلمان، سوئیس، هلند، اسپانیا، آذربایجان و ترکیه در کنگره امسال خبرداد و گفت : محورهای متعددی مورد بررسی قرار می گیرد که تکنولوژی های نوین در جراحی های بازسازی صورت و جراحی های زیبایی صورت و بینی مهمترین محور کنگره امسال هستند.
وی با اشاره به برگزاری ویدئو کنفرانس هایی توسط اساتید برجسته آمریکا برای ارائه مطالب علمی به مخاطبین، تصریح کرد: پیشرفت های ایران طی سالهای اخیر در حوزه جراحی های زیبایی و فک و صورت چشمگیر بوده و حضور اساتید برجسته بین المللی در این کنگره فرصت مناسبی برای تبادل علمی مناسبی فراهم می کند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: با توجه به افزایش تصادفات و تروماهای فک و صورت و همچنین افزایش شیوع سرطان های سر و گردن، امروزه بازسازی های سر و صورت یکی از ضروریات علم جراحی فک و صورت مطرح است .
به گفته تبریزی ،خوشبختانه ایران در این زمینه پیشرفت های بسیار خوبی داشته به طوریکه در منطقه خاورمیانه در جراحی های فک و صورت و بازسازی صورت از نظر تعداد جراحی ها و همچنین تجربه جراحان فک و صورت رتبه اول را داریم و در آسیا نیز ، ایران در کنار چین و هند جزء سه کشور مطرح آسیا شناخته می شود.
وی با اشاره به تحریم های سال های اخیر و محدودیت ورود تکنولوژی به کشور ، بیان کرد: با وجود همه کمبودهای این رشته، همواره برای پیشرفت و ارتقاء علمی تلاش های زیادی شده تا همگام با جهان خدمات مناسبی به بیماران ارائه شود.
این فلوشیپ جراحی های پاک سازی صورت، درباره اعزام بیماران به خارج از کشور،گفت: در حال حاضر تنها در موارد معدودی یک یا دو مورد برخی بیماران برای درمان به خارج از کشور اعزام می شوند که دلیل اصلی آن نیز تکنولوژی است .
وی با بیان اینکه بین از 95 درصد جراحی فک     Maxillofacial Surgery و صورت در داخل کشور و با کیفیت بالا انجام می شود، اذعان داشت: تجربه و مهارت جراحان ایرانی بسیار خوب است و در این مورد کمبودی داخل کشور احساس نمی شود .
تبریزی در پایان با اشاره به سیاست های مغرضانه آمریکا برای سفر اساتید به ایران خاطرنشان کرد: علی رغم جو متشنج جهانی علیه ایران و ترس برخی از میهمانان خارجی برای آمدن، جایگاه علمی کشور در دنیا بسیار قابل قبول بوده و صاحب نظران بسیاری در برنامه های علمی ایران شرکت می کنند .
شایان ذکراست شانزدهمین کنگره بین المللی انجمن جراحان دهان و فک و صورت ایران24لغایت 27 بهمن ماه جاری در هتل بین المللی المپیک برگزار می شود.

توصیه هایی درمورد  جراحی فک پایین Lower jaw surgery بایمکس(فک)

1-شب قبل از جراحی از ساعت 11:30از خوردن وآشامیدن پرهیز کنید

2-بعد از بیرون آمدن از اتاق عمل گاز استریل را به مدت نیم الی یک ساعت روی ناحیه جراحی شده نگه دارید

3-گاهی درساعات اولیه بعد از به هوش آمدن بیمار احساس گلو درد میکند که ممکن است به علت اثر لوله بیهوشی باشد.

4بعد از عمل سعی کنید هنگام دراز کشیدن سر خود را کمی بالاتر قرار دهید.(30درجه)

5-خون ریزی بعد از جراحی فک     Maxillofacial Surgery و دهان به مدت چند ساعت طبیعی است و ممکن است آب دهانتان صورتی شود که جای نگرانی نیست.آهسته آب دهانتان را قورت بدهید و از تف کردن پرهیز کنید.

6- خونریزی از بینی بعر از عمل ممکن است وجودداشته باشد و طبیعی است.سر خود را کمی بالاتر قرار دهید ، از قطره فنیل افرین جهت کاهش خونریزی استفاده کنید

7- در صورت ایجاد لخته و خونریزی در دهان از گاز استریل ، با استفاده از گاز استریل ناحیه مورد نظر را بپوشانید و دندانتان را بمدت نیم ساعت روی آن نگه دارید

8- تورم و کبودی بعداز عمل طبیعی است و تا روز سومبعد از افزایش می یابد که جای نگرانی نیست ، بیشتر آن در مدت 4-3 هفته اول برطرف می شود ولی برای حذف کامل تورم 9 ماه زمان نیاز دارد

9- در 24 ساعت اول بعد عمل جهت کاهش تورم از کیسه یخ استفاده کنید ، متناوبا حدود 20 دقیقه کیسه را گذاشته و5 تا 10 دقیقه آن را بردارید

10- جهت کاهش درد و جلوگیری از عفونت ، داروهایی که تجویز شده است بموقع میل نمایید

11- اگر روی زخمتان خاکستری رنگ شد و دهاناتن بدبو شد ،باید بدانید این علائم نشانه عفونت نیستند

12- بعداز عمل ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که دهان شما را با سیم بمدت 3-1 هفته ببندد در این مدت توصیه های تغذیه ای استفاده از غذاهای نرم ، میکس شده مایعات را رعایت کنید. ممکن است وزن شما کاهش یابد جای نگرانی نیست و بعد از باز شدن دهان بسرعت برمیگردد

13- هنگام استفاده از سیم جهت بستن فک ، در صورت درد لثه ها توسط سیم ها تا مراجعه به مطب می توانید از پنبه یا موم روی آنها استفاده کنید.

14- بعد از باز کردن سیم ها ممکن است جهت ادامه درمان به جای سیم ، کش تجویز شود به نحوه ی استفاده از آن توجه فرمایید

15- در بعضی عمل ها تورم حول چشم ، کبودی سفیدی چشم ممکن است دیده شود که به مرور زمان بهتر میشود و جای نگرانی نیست

16- توصیه های تغذیه ای :

– تا 5 روز بعد جراحی شیر نخورید

– تا 4 هفته غذا نجویید و ابتدا غذا را با میکسر نرم و قابل قورت دادن کنید . در این مدت از مایعات،میوه ها و سوپ های میکس شده،آب مرغ و ماهیچه استفاده نمایید

– از نوشیدن مایعات با نی پرهیز کنید و از لیوان یا قاشق استفاده کنید

– تا 3 هفته بعد از عمل از کافئین ، شیرینی ، الکل استفاده نکنید

– مصرف سیگار را تا حد ممکن کاهش دهید زیرا باعث افزایش خونریزی می شود

توصیه های بهداشتی

1-از فین کردن پرهیز کنید،ازقطره بینی کلروسدیم/رینو سالین وگوش پاکن جهت تمیزکردن بینی استفاده کنید.

2-بهداشت دهان خیلی مهم است سعی کنیدبهداشت دهان را بهتر ازقبل حفظ کنید.

-ازشستشوی دهان در روزجراحی پرهیز کنید.

-ازفردای روزجراحی ازدهانشویه و مسواک نرم (بدون خمیردندان)برای تمیزکردن دندانها وسیم استفاده کنیدفقط مراقب باشید که مسواک به ناحیه جراحی شده برخرد نکند.

-بعد ازهروعده غذایی دهان خودرا بشویید.

-بعد از سه روز میتوانید ازخمیر دندان هراه بامسواک نرم استفاده کنید.

3-استحمام:ازروزسوم بعد ازجراحی میتوانید به صورت نشسته استحمام کنید.مراقب باشید که حمام را بسیار گرم نکنید.وحتی از آب ولرم جهت استحمام استفاده کنید.و مدت استحمام را کاهش دهید.

4- درصورتی که آب به داخل سینوس وبینی شما نرود 6-8هفته بعد از جراحی متوانید شنا کنید ولی تا 3ماه سعی کنیدآب به داخل بینی وسینوس شما نرود.درمورد آب دریا ورودخانه این زمان 4ماخه خواهد بود.

بازگشت به زندگی عادی:

1-تقربا 1تا3هفته بعد ازجراحی فک     Maxillofacial Surgery میتوانید به محل کارخود بروید.

2-3تا4هفته بعد ازعمل میتوانیدورزشهای سبک انجام دهیدولی تا3ماه بعد ازعمل ورزش سنگین انجام ندهید.درماه اول وسایل سنگین بلند نکنید.

3-بعد از1-2هفته رفتن به مسافرت بلامانع است.

-درصورت تب بالای 38.5درجه-تهوع واستفراغ مکرر-سرگیجه-پزشک خودرا ازطریقمنشیمطلع سازید.

-بعد ازجراحی تایک ماه هر هفته وسپس ماهی یکبار جهت ویزیت به پزشک خود مراجعه نمایید.


مطالب مرتبط: عوارض جراحی فک و چانه  What are the complications of maxillofacial surgery? 

 

 

Maxillary Surgery Complications

جراحی فک بدون ارتودنسی : آری یا خیر؟

بسیاری از بیماران به صورت خود آگاه یا بعد از مشاوره با بهترین متخصص ارتودنسی به این نتیجه می رسند که نیاز به جراحی فک و صورت دارند اما نمی دانند که  آیا جراحی فک بدون ارتودنسی ممکن است یا حتما باید ارتودنسی هم انجام دهند. سوال دیگر این است که آیا اول باید ارتودنسی انجام شود یا اول باید جراحی فک انجام شود؟

جراحی فک و صورت برای چه افرادی لازم می شود؟

قبلا در مقاله ای توضیح داده ایم که “چرا بعضی ها نیاز به جراحی فک دارند؟“، شما هم می توانید پاسخ مفصل را در آن مطالعه کنید. اما به طور خلاصه، جراحی فک و صورت برای کسانی لازم خواهد بود که ناهنجاری رشدی و تکاملی در استخوان های صورت داشته باشند آم هم در حدی که نقص مشخصی در صورت شان ایجاد  کرده باشد.

جراحی فک بدون ارتودنسی ممکن است؟

هم آری هم خیر! در واقع افراد بسیار اندکی هستند که این شانس را دارند که بدون ارتودنسی جراحی فک موفقی  داشته باشند! اگر علت را می خواهید بدانید جواب سوال زیر را بخوانید:

چرا در جراحی فک و صورت انجام ارتودنسی در بیشتر موارد لازم است؟

در اغلب مردم وقتی ناهنجاری استخوانی مشخصی در فک و صورت وجود دارد، دندان ها جابجا می شوند برای اینکه به هم برسند و بتوانند عملکرد های جویدن و … را انجام دهند. این جابجایی ها اغلب در حدی است که دندان با فاصله زیادی از موقعیت ایده آل و حتی مناسب قرار می گیرد! بنابراین وقتی برای جراحی فک و صورت استخوان فک ها بریده و جابجا شوند، یا آن ها را نمی توان در محل مناسب قرار داد و یا وقتی استخوان در محل مناسب قرار گرفت، دندان ها در محل مناسب قرار نخواهند گرفت! به همین دلیل:

اغلب متخصصین جراحی فک و صورت ترجیح می دهند قبلا از جراحی، دندان ها در موقعیت مناسب نسبت به فک قرار گیرند و این یعنی اول ارتودنسی!

اگر لازم باشد جراحی فک و صورت قبل از ارتودنسی انجام می شود یا بعد از ارتودنسی؟

هیچ کدام، در وسط دوره ارتودنسی! جواب کاملتر را در این مقاله می توانید مطالعه کنید.


مطالب مرتبط: عکس جراحی فک      Photo of jaw surgery


جراحی فک بدون ارتودنسی در چه مواردی می تواند موفق باشد؟

در افراد خوش شانسی که نیاز به جراحی دارند ولی دندان های آن ها نسبت به موقعیت مطلوب خیلی جابجا نشده باشد! یعنی بعد از جراحی فک دندان ها نیاز به جابجایی با ارتودنسی پیدا نکنند!

اصرار نادرست به جراحی فک بدون ارتودنسی چه عوارضی دارد؟

یک مورد ناموفق جراحی فک بدون ارتودنسی

جراحی فک بدون ارتودنسی

اگر انتخاب کیس به درستی انجام نشده باشد ویا اگر جراح به اصرار بیمار راضی به جراحی بدون ارتودنسی شود ممکن است نتیجه نامناسبی حاصل شود. تصویر بالا یک مثال از درمان ناموفق جراحی فک بدون ارتودنسی است.  می تواند ببینید که نه تنها دندان ها درست روی هم چفت نیستند بلکه دندان های نیش (شماره 3) یک سمت اصلا تماسی ندارند و با فاصله از هم قرار گرفته اند. این بیمار برای ارتودنسی مراجعه کرده بود ولی وضعیت طوری بود که نمی شد ارتودنسی برای وی انجام داد زیرا اصلا این حد مشکلات نیازمند ارتودنسی با کشیدن دندان بود و ارتودنسی با کشیدن دند ان یا حتی بدون آن نه تنها عوارض زیادتر از نرمال داشت بلکه باعث می شد فرم لب ها نامناسب شود.

آیا می شود اول جراحی فک و صورت را انجام داد و بعد ارتودنسی؟

در بحث جراحی های ارتوگناتیک ( جراحی فک و صورت ) مبحثی داریم به عنوان “اول-جراحی” یا Surgery-first . در این تکنیک ابتدا جراحی انجام می شود و سپس ارتودنسی. این روش عملا فقط یک مزیت دارد و آن اینکه بیمار زودتر صورت اش بهبود می یابد! اما نه تنها سخت تر است و نیاز به هماهنگی دقیق تری دارد، بلکه معایب دیگری هم دارد که در مقاله جدا در باره آن صحب خواهیم کرد. البته توجه کنید که:

در تکنیک اول-جراحی، بیمار از ارتودنسی نجات نمی یابد! فقط ارتودنسی به بعد از جراحی فک و صورت موکول می شود!

آیا می توان بیمار دچار مشکل اسکلتی را بدون جراحی فک و صورت ارتودنسی کرد؟ نجات از جراحی فک ممکن است؟

گاهی اوقات مشکلات اسکلتی خیلی شدید نیست و می توان به راحتی درمان استتار با ارتودنسی انجام داد. درواقع با این تکنیک مشکلات اسکلتی حل نمی شود اما مشکلات دندان ها اصلاح می شود.(با جستجوی عبارت “استتار” در همین سایت می توانید نمونه های مختلفی را مشاهده کنید.)

ارتودنسی بدون جراحی فک و صورت (استتار)

 

drgogani.com



drkamalfaraji.com

donya-e-eqtesad.com


jamaran.ir