جراحی فک بالا Maxillary surgery

فک‌ها از اعضای مهم صورت هستند که هم در زیبایی مؤثرند و هم نقش مهمی در تنفس و غذا خوردن دارند. این اعضا ممکن است در اثر عوامل مختلف دچار ناهنجاری‌های گوناگون شوند. از جمله این ناهنجاری‌ها می توان به جلو آمدگی و عقب رفتگی فک بالا، انحراف، روی هم قرار نگرفتن دندان‌ها، فاصله بین دندان‌ها، دندان‌های روی هم قرار گرفته، چرخش دندان‌ها، اور بایت دندان، آندر بایت دندان و کراس بایت دندان را اشاره کرد. البته به جز آندربایت که به فک پایین مربوط است، فک بالا ممکن است دچار بیشتر این مشکلات شود.

 

مطالب مرتبط: ورم صورت بعد از جراحی فک Pain after jaw surgery

 

جراحی فک بالا Maxillary surgery چیست؟

یکی از این مشکلات همان طور که اشاره کردیم انحراف فک بالا است. در این حالت خط میانی دندان‌های جلو فک بالا با خط مرکزی دندان‌های جلوی فک پایین در یک راستا نیستند. یعنی دندان‌ها روی هم قرار نمی گیرند. علاوه بر نازیبایی ممکن است فرد را دچار مشکلات شدیدتری نیز بکند و عوارضی داشته باشد که مجبور به درمان شود.

عوامل مختلفی ممکن است موجب انحراف فک بالا شوند. احتمال دارد این اختلال ژنتیکی باشد یا بر اثر حادثه یا ضربه این انحراف ایجاد شود. به جز اینها استفاده بیش‌ از اندازه از فک برای جویدن خوراکی‌های سفت و یا دیگر اشیای غیر خوراکی مانند مداد و خودکار می تواند موقعیت فک را عوض کند و موجب انحراف آن شود.

 

مطالب مرتبط: درد بعد از جراحی فک  Pain after jaw surgery

  

جراحی فک Maxillofacial Surgery چه مشکلاتی را برای فرد به دنبال دارد؟

این بیماری در مراحل پیشرفته می تواند به بروز مشکلاتی در جویدن، تنفس و خوابیدن منجر شود. البته درد و ناراحتی نیز در برخی افراد دیده شده است. در کل مشکلاتی نیز در زمینه رعایت بهداشت دهان و دندان برای آنها به وجود می آید. یعنی به دلیل مشکلات نمی توانند دندان‌های خود را خوب تمیز کنند و ممکن است بیشتر از بقیه دچار پوسیدگی دندانی شوند.

به همین جهت باید برای درمان آنها اقدام شود. روش‌های مختلفی برای درمان این ناهنجاری وجود دارد که با توجه به نوع مشکل، طرح درمان مورد نظر برای فرد در نظر گرفته می شود. این درمان‌ها شامل ارتودنسی و جراحی ارتوگناتیک می شوند.

 

مطالب مرتبط: جراحی فک و چانه Maxillofacial Surgery

 

روش‌های درمان ناهنجاری‌ فک بالا

جراحی فک بالا Maxillary surgery

در موارد شدید انحراف فک از این جراحی استفاده می شود. جراح با کمک ابزارهایی مانند صفحه‌های مخصوص، اتصالات، پیچ و سیم جراحی انحراف فک را اصلاح می کند و شکل و ظاهر آن را بهبود می بخشد. به طور معمول جراحی زمانی توصیه می شود که ناهنجاری فک فعالیت‌های روزانه بیمار مثل غذا خوردن، صحبت کردن و خوابیدن را مختل کرده باشد.

پس از جراحی، بیمار باید به دستورات پزشک عمل کند. رژیم غذایی لازم باید رعایت و بیش از گذشته به بهداشت دهان و دندان توجه شود. ترمیم اولیه فک شش هفته پس از جراحی و بهبودی کامل تا 12 هفته طول می کشد.

این جراحی کاملاً بی خطر است و توسط ارتودنتیست انجام می شود. وجود کمی درد و تورم بعد از جراحی طبیعی است که بر طرف می شود.

درمان جراحی فک Maxillofacial Surgery

 

 

 

 با ارتودنسی

براکت‌های ارتودنسی درمانی استاندارد برای انحراف فک هستند. در این درمان، دندانپزشک با استفاده از براکت‌های دندانی، دندان‌ها را جا به جا می کند و در طول زمان فک را در موقعیت صحیح خود قرار می دهد و فک تراز می شود.

براکت‌ها در انواع و اقسام گوناگون هستند که با توجه به مشکل و شدت انحراف برای بیمار تجویز می‌شوند. براکت‌های شفاف به دلیل این که روی دندان دیده نمی‌ شوند از بقیه پر طرف دار تر هستند.

در طی این درمان نیز بیمار باید از دندان‌های خود مراقبت بیشتری بکند. وجود براکت‌ها فرد را ملزم می‌کند که مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهان شویه را جدی بگیرد.

http://iao.ir

 

 

 

 

هزینه جراحی فک در اهواز cost of maxillofacial surgery

 

 

هزینه جراحی فک در اصفهان  cost of maxillofacial surgery

 

 

 جراحی فک در تهران  maxillofacial surgery

 

 

جراحی فک در اصفهان maxillofacial surgery

 

 

جراحی فک در مشهد   maxillofacial surgery