سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تزریق بوتاکس چیست و چگونه عمل میکند

تزریق بوتاکس در درجه اول برای کاهش چین و چروک صورت ذکر شده است. همچنین از آنها برای درمان شرایطی مانند اسپاسم گردن (دیستونی گردن رحم) ، تعریق بیش از حد (هایپرهیدروز) ، مثانه بیش فعال و چشم تنبل استفاده می شود. تزریق بوتاکس همچنین ممکن است به جلوگیری از میگرن مزمن کمک کند    .

 

تزریق بوتاکس از سمی به نام آنوبوتولینومتوکسینA استفاده می کند تا به طور موقت مانع از حرکت عضله شود. این سم توسط میکروبی تولید می شود که باعث بوتولیسم ، نوعی مسمومیت غذایی می شود .

 

بوتاکس اولین دارویی بود که از سم بوتولینوم استفاده کرد. سایر محصولات اکنون شامل abobotulinumtoxinA (Dysport) ، rimabotulinumtoxinB (Myobloc) و incobotulinumtoxinA (Xeomin) می باشد. هرکدام کمی متفاوت است ، به ویژه در مورد واحدهای دوز ، بنابراین آنها قابل تعویض نیستند.

 

 

 

تزریق بوتاکس چیست؟

بوتاکس برای سه هدف اصلی استفاده می شود: کنترل اسپاسم ماهیچه ها ، تعریق شدید زیر بغل و بهبود زیبایی. در این مقاله ما بر روی سومین مصرف متمرکز شده ایم ، با محصولی به نام Botox Cosmetic ، که حاوی سم بوتولینوم نوع A (ماده مؤثر) ، آلبومین انسانی (پروتئین موجود در پلاسمای خون انسان) و کلرید سدیم است.

 

تزریق بوتاکس برای صاف کردن موقت خطوط اخم استفاده می شود ، این خطوط بین ابروهای شما هستند که می توانند شما را خسته ، ناراضی یا عصبانی جلوه دهند.

 

فقط برای این کاربرد و فقط در این زمینه تأیید شده توسط FDA است. با این حال ، اغلب از برچسب برای خطوط پیشانی افقی ، پای کلاغ ، خطوط ماریتنت در گوشه های دهان و خطوط سیگاری در اطراف لب استفاده می شود.

 

تزریق بوتاکس را با پرکننده های تزریقی اشتباه نکنید. پرکننده های پوستی به صورت متفاوتی کار می کنند ،

 

 

 

تاریخچه تزریق بوتاکس

سم بوتولینیوم مثل داروهایی از قبیل دبژیتالیس و آتروپین، از ترکیبات طبیعی می‌باشد که ابتدا بعلت خواص سمی مورد توجه قرار گرفتند ولی امروزه به عنوان دارو استفاده می‌شوند. این سم ابتدا در مسمومیتهای ناشی از عدم نگهداری صحیح غذا در اوایل قرن نوزدهم میلادی شناسایی شد. در سال 1822برای نخستین بار تأثیر این سم بر روی سیستم عصبی در اثر مصرف سوسیس شناخته شد. این مسمومیت بوتولیسم (Botulism) نام گرفت.

 

در سال 1895باکتری‌ها به عنوان عامل بوتولیسم شناخته شدند. در دهه 1940سم بوتولینیوم تیپ A جدا و تخلیص شد. در دهه 1960مطالعاتی در مورد اثرات این سم بر روی عضلات حیوانات انجام شد. در دهه 1970این دارو برای اولین بار بر روی بیماران دچار لوچی چشم (استرابیم) آزمایش شد و در سال 1989با نام Oculinum توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA)) در درمان لوچی چشم (استرابیسم) و اسپاسم پلک‌ها (بلفارو اسپاسم) مورد تأیید قرار گرفت. این ترکیب بعدها توسط شرکت آلرگان (Allergan) تصاحب شد و با نام بوتاکس (BOTOX) از اواخر سال 1980درمان اصلی اسپاسم‌های موضعی عضلات (focal dystonia) و دردهه اخیر درمان کمکی مهمی در اسپاسم‌های عضلانی بزرگسالان و فلج مغزی کودکان بوده‌است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال 2002استفاده از بوتاکس بنام Botox Cosmetic را برای بهبودی موقتی در ظاهر خط اخم متوسط تا شدید در بیماران 18تا 65ساله تأیید کرد. در سال 2004، FDA مصرف بوتاکس را برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل (Primary axillary hyperhidrosis) تأیید کرد.

 

امروزه در کشورهای اروپایی از ترکیبات تزریقی متعددی جهت رفع چروک یا افزایش حجم اعضای بدن استفاده می‌شود که متأسفانه در جامعه ما اطلاعات محدودی در این باره وجود دارد. به اختصار باید گفت که این نوع ترکیبات به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

 

ترکیبات فلج کننده؛ که با فلج کردن عضلات پیشانی یا دور چشم، اسپاسم آن ناحیه را رفع می‌کنند و مانع از انقباض عضلات می‌شوند، بنابراین باعث رفع چروک و گاه بالا بردن ابروها می‌شوند و طول اثرشان بین 3تا 6ماه می‌باشد.

 

بوتاکس نام اختصاری سم بوتولیسم است. تزریق مقدار کمی از این ماده به‌طور مستقیم در ماهیچه فعالیت آن را کم کرده و خطوطی را که نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می‌آید از بین می‌برد در نتیجه صورت جوان تر و شاداب تر به نظر می‌رسد. یک روش سریع و نسبتاً غیر تهاجمی است.

 

برای درمان چروک‌های پیشانی و کنار چشم‌ها (در مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) می‌توان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت و ایجاد چروک‌ها جلوگیری شود. هم‌اکنون بوتاکس در آمریکا روشی است که بیشترین استفاده را از نظر زیباسازی صورت دارد و هنرپیشه‌های هالیوودی بیشترین مصرف‌کنندگان این ماده هستند.

 

تزریق BOTOX چیست؟

BOTOX نام تجاری یک سم تولید شده توسط باکتری Clostridium botulinum است. در مقادیر زیاد ، این سموم می تواند نوعی فلج عضلانی به نام بوتولیسم ایجاد کند که معمولاً با مسمومیت غذایی همراه است. حتی اگر یکی از جدی ترین عوارض بوتولیسم فلج است ، دانشمندان راهی برای استفاده از آن به نفع انسان کشف کرده اند. مقادیر کوچک ، رقیق شده (ضعیف شده) را می توان مستقیماً به عضلات خاص تزریق کرد و باعث آرامش کنترل شده ماهیچه ها شد.

 

FDA چنین استفاده ای را در اواخر دهه 1980 تصویب کرد که مشخص شد کهinjection BOTOX می تواند بیماری هایی نظیر بلفارواسپاسم (چشمک زدن کنترل نشده) و استرابیسموس (چشم تنبل) را متوقف کند. پزشکان زیبایی سالهاست که از BOTOX برای درمان موفقیت آمیز چروک ها و چین و چروک های صورت استفاده می کنند. BOTOX برای درمان خطوط اخم در پیشانی ، پاهای کلاغ (خطوط دور چشم) و هایفیریدروز زیر بغل (افزایش عرق شدن زیر بغل) تأیید شده است. طی چند سال گذشته ، محصولات جدیدی که آماده سازی مشابهی دارند ، وارد بازار ایالات متحده شده و مورد استقبال خوب بیماران قرار گرفته اند.

 

ما از اینجا به بعد به سموم BOTOX® اشاره خواهیم کرد ، اما لطفاً بدانید که این شامل همه فرمول ها است:

 

BOTOX®: OnabotulinumtoxinA

Dysport®: AbobotulinumtoxinA

Xeomin®: IncobotulinumtoxinA


BOTOX چگونه کار می کند؟

BOTOXسیگنال را از عصب به عضلات مسدود می کند. عضله تزریق شده دیگر نمی تواند به زور منقبض شود (سفت شود) ، این باعث می شود چین و چروک ها شل و نرم شوند.

 

BOTOX® را می توان در خطوط پیشانی ، خطوط اخم ، پای کلاغ ، خطوط بانی (خط در بینی) ، چانه (برای کمرنگ شدن) ، بندهای پوستی روی گردن و اطراف دهان (برای خطوط سیگاری و گوشه های پایین چرخان) استفاده کرد. دهان) چین و چروک های ناشی از آسیب و گرانش خورشید اغلب به BOTOX پاسخ نمی دهند. لازم به تأکید مجدد است که BOTOX یک پر کننده کننده صورت نیست (یعنی چین و چروکهای موجود را پر نمی کند) - فقط عضلات ایجاد کننده این چین و چروک ها را شل می کند.